Ezreen Abd Talip (+6 012 775 0952)
Jurugambar / Jurufoto Johor, Malaysia
By: Ezreen Abd Talip

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 26-Dec-2009 23:46 Email | Share | Bookmark
Airmata mengalir di Serambi Kaabah - Part VI

Selepas majlis kahwin, Pak Jamal membawa rombongan kami ke pekan semula.... Banyak tempat yang perlu di tuju dalam masa yang singkat....

"Terdampar.... Besarnya kekuatan gelombang Tsunami mampu menghempaskan sebuah tongkang Pembangkit Listrik Tenaga Diesel (PLTD) Apung berbobot mati 2,600 ton sejauh 5 km dari Pantai Ulee Lheue. Tongkang yang memiliki panjang 63 meter, luas 1,600 meter persegi dan mampu menghasilkan daya listrik sebesar 10.5 megawatt (MW) ini terdampar di Punge Blang Cut Kacamatan Jaya Baru - Banda Acheh"





Ini adalah adik Mukhriz.... Beliau terlibat secara langsung dengan Tsunami yang melanda kampungnya yang berdekatan dengan tempat Kapal Apung ini tersadai.....


Selepas melawat Kapal Apung, kami dibawa pula ke kampung lain yang mana terdapatnya sebuah bot nelayan yang dihempas ombak Tsunami pada 26 December 2004 hingga tersangkut di bumbung sebuah rumah. Bot ini menjadi bukti penting betapa dahsyatnya musibah Tsunami tersebut. Berkat bot ini, 59 orang terselamat pada kejadian itu...


Tetiba salah seorang dari kami mengsyorkan untuk makan sesuatu yang istimewa di Acheh... Dan buat pertama kalinya dalam hidup aku, aku makan Bakso (bukannya tak ada dijual di Malaysia).. Oleh kerana pertama kali makan, tak dapat aku nak bandingkan sedapnya Bakso di Acheh dengan Bakso di Malaysia.. Seperti biasa, aku yang memang dikenali sebagai seorang yang tak makan pedas, makan gitu je lah......



Berada di tempat orang, adalah bagai satu kemestian untuk mencari sesuatu buat kenang-kenangan...,
Tapi, akak yang ikut aku tu, bukan beli cenderahati, macam beli belah untuk berniaga aje.....






Setelah penat, membeli belah...(penat ke?..), kami dibawa pula meronda di Banda Acheh sambil mencari tempat makan malam... Kali ini kami nak makan seafood.... Banyak kedai tutup sebab baru meraikan Hari Memperingati 5 Tahun Tsunami.... Akhirnya, kami berjumpa juga di sekitar pekan...
Makan memang best... Aku yang mengidam ketam, tak melepaskan peluang untuk makan ketam (kalau di Acheh, mereka panggil "Kepiting")... Murah pulak tu, dan, kerang..., mak ooi, besar-besar belaka....


Kepada sesiapa yang suka tengok ikan, di Acheh, anda akan leka melihat ikan walaupun ketika anda kencing...



semua foto oleh:-
EZREEN | +6012 775 0952



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net